Online bedrijven die mij inspireren

Vorige week schreef ik over mijn ideeën voor mijn eigen bedrijf. In die blogpost kwam naar voren dat ik aan een plan werk om een webshop in thuiswerkplekken te openen. Vandaag deel ik mijn favoriete internetbedrijven, bedrijven waar ik enorm tegenop kijk en die mij inspireren als ondernemer.

Bloomon

Allereerst een bedrijf waar ik stiekem wel zou willen solliciteren, ware het niet dat ik mij daar nu niet op richt. Bloomon biedt sinds 2014 een bloemenbezorgservice aan waar ik nu ongeveer anderhalf jaar gebruik van maak. Ik heb altijd al van bloemen en planten gehouden. Als kind bracht ik samen met mijn moeder uren door in het plaatselijke tuincentrum. Heerlijk vond ik het, om elk seizoen samen bloemstukken uit te kiezen voor in huis en in de tuin. Toen ik bijna 9 jaar geleden op mijzelf ging wonen kocht ik dan ook vrijwel meteen een plantje om mijn studentenkamer mee op te fleuren. Het aantal planten groeide door de jaren heen mee met mijn woonoppervlakte en inmiddels heb ik naast binnenplanten ook bloemen hangen op mijn balkon. En af en toe dus een prachtige verse bos van Bloomon op tafel.

Waarom Bloomon mij inspireert als ondernemer? Naast dat ze producten bezorgen waar ik blij van word, vind ik de vormgeving van de marketing- en communicatiemiddelen geweldig. Door de hoge kwaliteit foto’s en video’s spatten de bloemen van het beeld af. Daarnaast maakt Bloomon heel effectief gebruik van storytelling. Er zit bijvoorbeeld bij elke bos een kaartje met een verhaaltje over de meest bijzondere bloemen van die week. Na 10 bossen kan ik zeggen: het creativiteitsniveau ligt hoog!

Coolblue

Opgericht in 1999, maar pas echt groot geworden tijdens mijn studententijd. Bij Coolblue heb ik heel wat elektronica gekocht, zoals de laptop waar ik nu op werk, maar ook mijn magnetron en wasmachine komen er vandaan. Met de vele simpele domeinnamen zoals tvstore.nl en koelkaststore.nl valt het bedrijf niet te missen in Google’s zoekresultaten. En mocht ik binnenkort een nieuwe elektrische tandenborstel of stofzuiger nodig hebben zal ik mede daardoor automatisch eerst bij Coolblue een kijkje nemen.

Coolblue geeft wat mij betreft het goede voorbeeld op het gebied van klantcontact. Ik herinner mij nog dat ik bij de aankoop van mijn laptop twijfelde over een aantal modellen en dat ik hierover het liefst advies wilde inwinnen bij een medewerker. Gezien het al een uur of 23:00 was had ik mijn computer al bijna afgesloten tot ik zag dat de klantenservice nog tot 23:59 geopend was. Ik besloot te bellen en na een kort gesprek over mijn gebruikerswensen bleven er twee goede opties over. Ik bestelde het goedkoopste exemplaar en ontving de laptop nog de volgende dag in de kenmerkende blauw-oranje kartonnen doos, die overigens vol met grapjes stond. De humor ontbreekt bij Coolblue zeker niet! De manier waarop Coolblue je laat lachen, dat is wat mij betreft ook echt een inspiratiefactor.

The Cloackroom

Als laatste een bedrijf waar ik zelf nog nooit iets van heb gekocht, maar waar ik wel gefascineerd door ben. Vanaf 2013 biedt The Cloackroom een personal shopping service aan voor heren. Ondanks het feit dat mijn vriend in de doelgroep valt (houdt niet van shoppen maar wil zich wel leuk kleden), kon ik hem helaas niet overhalen om bij The Cloakroom te bestellen. Wel vond hij het leuk om de vragenlijst op de startpagina samen met mij in te vullen. In deze vragenlijst geef je je voorkeuren aan qua stijl, kleur en budget per kledingstuk. Hierna gaat jouw personal shopper voor je aan de slag en ontvang je binnen een week een box met kleding.

De vragenlijst op de website van The Cloackroom is net zo leuk om te beantwoorden als bijvoorbeeld een persoonlijkheidstest (tip: 16personalities.com) en geeft mij inspiratie om een soortgelijk element te ontwikkelen voor mijn webshop. Daarnaast vind ik het gaaf dat je als klant echt contact hebt met één persoon, die jou per bestelling steeds beter leert kennen. Net als in een winkel is het mogelijk om uiteindelijk niks te kopen, maar door de persoonlijke benadering is de kans groot dat er wel iets voor je tussen zit.

Al met al een drietal mooie Nederlandse bedrijven die een online concept hebben neergezet waar ik voorlopig alleen nog maar van kan dromen. Welke bedrijven vind jij inspirerend? En waar ben jij vaste klant? Ik hoor het graag in de reacties!

4 Reacties

  1. Anne
    25 september 2017 / 17:00

    Nice! Ben een vaste afnemer van Greetz (want makkelijk als je snel een kaartje of een leuke foto naar iemand wil sturen), vind Treatwell handig om schoonheidssalon te zoeken. Ik moet ook meteen denken aan Etsy, de plek waar kunstenaars/creatievelingen hun spullen kunnen verkopen. Eigenlijk hou ik gewoon van internetbedrijven die het leven makkelijker maken als ik het zo lees, haha. Oh en thuiswerk site super welkom, in mijn zoektocht naar ergonomische stoelen kom ik altijd op super duffe sites uit. Dus zou je eerste klant zijn!!!

    • Alexandra
      26 september 2017 / 22:26

      Thanks, An! Ik heb al vaak een Greetz kaartje mogen ontvangen van jou, haha. Vooral leuk met eigen foto’s inderdaad!

  2. Babs
    7 oktober 2017 / 07:10

    Hier in bayern maak ik gebruik van OTTO.de.
    Bestaat vast en zeker ook in NL. Ik heb daar mijn keukenblock gekocht, met electrische apperatur, maar ook speelgoed voor whiskey en kledingstukken. Mijn mooiste aankoop waren mijn Roze CROCS laarzen, komen tot mijn enkel. Zitten heerlijk.
    Otto.de is een soort amazon zeg maar, misschien ietwas groot om mee te beginnen, maar de producten en de service is zeer gut. Ich bin sehr zufrieden 🙂

    • Alexandra
      9 oktober 2017 / 09:01

      Haha, ik vind je verhaal over je roze crocs laarzen echt hilarisch! Die zullen in de herfst zeker van pas komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *